Fatbike to określenie roweru terenowego, który wyróżnia się tym, że ma opony znacznie grubsze niż te używane w rowerach górskich.

Do czego służy fatbike?

Czym więc jest fatbike? To SUV wśród rowerów. Rower dla tych, którzy kochają jazdę przez cały rok. Dzięki grubym kołom fatbike z łatwością jeździ po suchym piasku, gruntach ornych, śniegu i właściwie każdej powierzchni. Tam, gdzie rower górski, nawet na specjalistycznych oponach błotnych, sprawia, że rowerzysta czuje się niepewnie, fatbike czuje się jak ryba w wodzie.

Jednak grube koła nie są główną i jedyną cechą tych modeli. Najważniejsze jest niskie ciśnienie w oponach, które jednocześnie trudno przebić. To dzięki masywnym oponom, które czasami dochodzą do 5,5 cala i szerokim obręczom od 65 do 100 mm. Wszystko to pozwala na utrzymanie ciśnienia w zakresie 0,5 atm. do 2 atm. Główna zaleta modelu jest jednocześnie jego główną wadą. Tak duże koła będą zdecydowanie cięższe niż koła rowerów górskich.

Jazda na fatbike

Choć na pierwszy rzut oka wydaje się, że jazda na fatbike'u jest niezwykle trudna, to w praktyce można szybko opanować jej podstawy. Nowoczesne modele są stabilne i niezawodne. Pomimo dużych kół jazda na fat bike'u jest prawie taka sama jak na zwykłym rowerze, a dzięki tej samej przekładni łatwo dobrać odpowiednie przełożenie do komfortowej jazdy zarówno w mieście, jak i w trudnym terenie. Jazda na fatbike'u stanie się znacznie trudniejsza dopiero przy prędkościach powyżej 25-30 km/h.

Zdecyduj się na elektryczny rower

Jest oczywiście na to sposób - elektryczny fatbike. To ten sam rower, tylko z silnikiem w kole lub suportem i akumulatorem na ramie, lub bagażniku rowerowym. Taki model z silnikiem będzie cięższy, ale zauważysz to dopiero, gdy go podniesiesz lub gdy bateria się wyczerpie. Zalety elektrycznego fatbike'a są oczywiste - duża prędkość. Naładowanie akumulatora (w zależności oczywiście od pojemności i intensywności jazdy) wystarcza na przejechanie do 100 km. Nie zapomnij o możliwości wykorzystania mocy silnika jako pomocy podczas pedałowania, co przy okazji oszczędza sporo baterii.

Do czego służy fatbike?

Każda opona fatbike'a waży około 1,5 kilograma. Masa obręczy wynosi około jednego kilograma. Dodając do tego wagę dętek, szprych, taśm obręczy, tulei i szprych otrzymujemy imponującą masę - około 3 - 3,5 kg na koło. Całkowita waga fatbike'a to zazwyczaj 14 - 20 kg. Zasadnym staję się więc pytanie – do czego służy ten rower?

Fatbike to rower terenowy z bardzo grubymi oponami o szerokości od 3,5 do 4,8 cala i zwykle niskim ciśnieniem w komorach (od 5 PSI lub 0,2 atmosfery). Przyjrzyj się ramie fatbike'a. Aby zrekompensować wagę ciężkich kół, rama w dobrych modelach wykonana jest przy użyciu nowoczesnych technologii cieniowania i hydroformowania, co zmniejsza całkowitą wagę roweru. Najlepsze modyfikacje mają ultralekką i wytrzymałą ramę karbonową.

Widelec może być z amortyzacją lub sztywny, bez amortyzacji. Rolę amortyzatora w fatbike'u z powodzeniem pełnią miękkie wysokie opony, które doskonale radzą sobie z różnymi nierównościami na drodze, czyniąc jazdę tak komfortową i miękką, jak to tylko możliwe. Sztywny widelec zawsze waży mniej niż widelec amortyzowany.

Przekładnia jest instalowana tak samo, jak w rowerach górskich: wielobiegowa amatorska, półprofesjonalna lub profesjonalna, w zależności od ceny i klasy. Zazwyczaj fat bike są wyposażone w manetki Shimano Altus, Acera, Alivio, Deore. Czasami dostępne są opcje z przekładnią Shimano Tourney, a także półprofesjonalny SLX i profesjonalny XT, XTR.

Hamulce w fatbike'u to zawsze hamulce tarczowe, w przeciwieństwie do zwykłych rowerów górskich, w których mogą to być hamulce tarczowe lub szczękowe. Napęd hamulca może być hydrauliczny lub mechaniczny. Pierwsza opcja jest lepsza ze względu na większą niezawodność i możliwość płynnego dozowania siły hamowania.

Już na pierwszy rzut oka i z nazwy widać, że to grube koła sprawiają, że fatbike jest wyjątkowy. Dzięki takim kołom może jeździć po niemal każdym terenie. Głębokie zaspy, ostre kamienie, piasek na plaży, błoto, leśne zarośla, górskie ścieżki, bagnisty lub nierówny teren, miejskie krawężniki i stopnie, a także dziurawy asfalt, drogi gruntowe.

Taką zdolność terenową osiąga się nie tylko dzięki szerokim oponom, głęboki bieżnik opon, jak również możliwość zastosowania szerokiego zakresu ciśnień w komorach, przyczynia się do zdolności terenowych tego roweru.

Warto przeczytać