W sklepach dostępnych jest wiele rodzajów rowerów górskich, które różnią się od siebie konstrukcją, a także przeznaczeniem.

Klasyfikacja rowerów MTB ze względu na rodzaj zawieszenia

Najpopularniejsze są modele ze sztywnym zawieszeniem. Jednocześnie rowery szutrowe można sklasyfikować zarówno jako rowery szosowe, jak i MTB. Pierwsze szutry wyrosły z rowerów szosowych, a pierwsze sztywne MTB z szutrów z lat 80-tych. Innymi słowy, sztywny rower MTB to pierwszy masowo produkowany rower MTB. Można go również nazwać modelem podstawowym, który jednak nie jest obecnie popularny. Najpopularniejszym typem MTB i przykładem klasyfikacji rowerów ze względu na rodzaj zawieszenia jest hardtail. Nie ma on tylnego amortyzatora, ale ma przedni.

Modele dziewiątki

Dziewiątki, są po prostu przykładem klasyfikacji rowerów górskich według średnic kół. Prawie każdy MTB może być wyposażony w koła 29”. Są też koła o średnicy 26” i 27,5” (650V), jednak odrębną nazwę nadano tylko modelom o średnicy 29”. Jednak najważniejsza jest klasyfikacja rowerów MTB według ich przeznaczenia.

Cross Country Hardtail (Cross- Country , XC)

Rower country jest wyposażony w zawieszenie, ale w zależności od modelu jest to hardtail lub pełne zawieszenie. W takim przypadku skok zawieszenia nie przekroczy 120 mm, ale nie będzie mniejszy niż 80 mm. Za klasykę gatunku uważa się skok 100 mm. Istnieje wiele przekładni do rowerów cross-country, ponieważ te rowery są najbardziej masywne. Tańsze i bardziej masowe rowery wyposażone są w grupy z dwiema lub trzema gwiazdkami z przodu, a z tyłu montowane są kasety od 7 do 11 gwiazdek. Średnica kół w rowerach cross-country (tak jak w każdym innym) to 26”, 27,5” i 29”. Tu nie ma sztywnych zasad, wszystko zależy od wzrostu jeźdźca i jego preferencji. Waga roweru jest jego wizytówką, modele wyścigowe mogą ważyć około 8 kg. Rama waży około 800 gramów. Rower country jest wskazany dla początkujących użytkowników.

Cross-country z podwójnym zawieszeniem (Cross-Country, XC)

Istnieje opinia, że modele tego typu są wolniejsze, i jest to częściowo prawda. Jeśli mówimy o jeździe w linii prostej po równej nawierzchni. Jeśli mówimy o jeździe po nierównym terenie, to zawieszenie będzie szybsze i mniej męczące dla rowerzysty, ponieważ rama będzie mniej drgać. Ponadto resorowane tylne koło oznacza większą przyczepność na drogach gruntowych. Kierownica roweru szosowego jest bardzo zwrotna. Wszelkie nierówności na są wyczuwalne. Jego zalety to stosunkowo niski koszt, zainstalowana jest prosta i niezawodna rama. Te rowery nie wymagają częstej konserwacji, rower może rozwinąć dużą prędkość. Cechują go doskonałe właściwości jezdne na płaskich drogach.

Downhill

Downhill to nazwa na ekstremalne zjazdy na rowerze. Trasy tej dyscypliny są trudne i niebezpieczne. Rowery zjazdowe mają kilka charakterystycznych cech w porównaniu z Cross – country. Zastosowano zakrzywioną kierownicę. Ma najtrwalszą i niezawodną ramę (konstrukcja musi wytrzymać duże obciążenia). Wystarczająco długi rozstaw osi oraz czułe i niezawodne hamulce tarczowe. W modelu zainstalowane dwa amortyzatory, a także używane są szerokie opony.

Dirt jumping

To popularny sport polegający na przeskakiwaniu kopców. Dyscyplina ta powstała w latach 80. Charakterystyczne różnice między rowerami do dirt jumpingu to zainstalowane specjalne wzmocnione widelce. Szerokie siodełko, wysoka rama, brak przedniego hamulca.

Trial rowerowy

To popularna dyscyplina akrobatyczna. Ma wielu fanów na całym świecie. Istotą rowerowego trialu jest pokonywanie przeszkód. Charakterystyczne cechy rowerów do jazdy to felgi aluminiowe z otworami. Obecne są tu hamulce mechaniczne lub hydrauliczne, stosowane są tuleje aluminiowe, pedały aluminiowe (łożyska typu zamkniętego), a także uchwyty, które są zainstalowane na końcach kierownicy. Dodatkowe ramy są przyspawane do rur, aby zwiększyć ich wytrzymałość.

Freeride

Rowery freeride są podobne pod względem osiągów do rowerów zjazdowych. Stosowana jest tu wzmocniona rama, a także czułe i niezawodne hamulce tarczowe. Samo zawieszenie ma duży skok. Rower cechuje mocna i niezawodna konstrukcja. Waga waha się od 13 do 18 kg. Używane są mocne duże opony.

Warto przeczytać