Elektryczne rowery górskie, znane również jako e-rowery górskie lub e-MTB, szybko zyskują popularność wśród entuzjastów outdooru. Oferują unikalne połączenie tradycyjnego kolarstwa górskiego z wygodą i mocą silnika elektrycznego. Wybór odpowiedniego elektrycznego roweru górskiego może być trudnym zadaniem, ponieważ należy wziąć pod uwagę wiele czynników.
Jak wybrać rower elektryczny górski?
Pierwszym krokiem w wyborze e-MTB jest określenie swojego stylu jazdy. Znajomość twojego stylu jazdy pomoże ci wybrać model z odpowiednim skokiem zawieszenia, rozmiarem kół i geometrią ramy. Sam koszt elektrycznych rowerów górskich może wahać się od kilku do nawet kilkunastu tysięcy. Określ swój budżet i trzymaj się go. Pamiętaj, że może być również konieczne zakupienie dodatkowych akcesoriów, takich jak kask, pedały i buty. Rowery tego typu są napędzane silnikiem elektrycznym i akumulatorem. Silnik może być z napędem średnim lub z piastą. Silniki z napędem środkowym są bardziej wydajne i zapewniają lepszą kontrolę, podczas gdy silniki z napędem w piaście są tańsze i łatwiejsze w utrzymaniu. Szukaj silnika o mocy co najmniej 250 W i baterii o pojemności co najmniej 500 Wh.
System zawieszenia e-MTB ma kluczowe znaczenie w pokonywaniu nierównego terenu. Szukaj roweru z wysokiej jakości zawieszeniem, które pasuje do twojego stylu jazdy. Rower z pełnym zawieszeniem zapewni najwyższy komfort i kontrolę. E-MTB są dostępne z różnymi rozmiarami kół, w tym 26”, 27,5” i 29”. Im większy rozmiar koła, tym łatwiej się pokonuje przeszkody, ale sam rower będzie cięższy i trudniejszy w obsłudze. Ramy E-MTB są dostępne z aluminium, włókna węglowego lub stali. Aluminium jest najbardziej powszechne i niedrogie, podczas gdy włókno węglowe jest najlżejsze i najdroższe. Stal jest trwała i wygodna, ale też najcięższa. Wybierz materiał ramy, który odpowiada twojemu budżetowi i stylowi jazdy. Zanim dokonasz ostatecznego zakupu, przetestuj e-MTB, aby upewnić się, że jest odpowiedni dla ciebie. Sprawdź hamulce, przerzutki, zawieszenie i silnik roweru. Upewnij się, że jesteś zadowolony z prowadzenia i osiągów urządzenia
Model do stylu jazdy
Jeśli twoim celem jest po prostu jazda na zasadzie im dalej, tym lepiej, a poruszać się będziesz raczej po lasach i szutrowych bocznych drogach, to prawdopodobnie możesz ograniczyć się do elektrycznego hardtaila o krótkim skoku. Takie rowery są bardziej odpowiednie dla początkujących. Za główną zaletę tej klasy rowerów można uznać stosunkowo niski koszt, co tłumaczy się prostszą konstrukcją ramy w porównaniu z pełnym zawieszeniem i z reguły obecnością mniej mocnego silnika.
Dla bardziej doświadczonych osób, których celem jest nie tylko dalekie podróżowanie, ale również pokonywanie bardziej skomplikowanych, technicznych odcinków bardziej odpowiednie będą zawieszenia elektryczne trailowe o zakresie 120-140mm. Ten typ roweru pozwoli na jazdę nie tylko w obrębie miasta, ale także daleko poza jego granicami, na przykład w górach. W przypadku zakupu tego typu roweru już teraz należy bardziej uważać w doborze silnika i akumulatora, gdyż w przypadku użytkowania roweru w bardzo trudnym terenie, to od mocy silnika i konstrukcji urządzenia, zależy sukces jazdy.
Fani górskich przejazdów z ekstremalnymi odcinkami czy zjazdami powinni zwrócić uwagę na zawieszenia all-mountain/enduro, z rezerwą skoku 140mm. Zwykle na tę klasę rowerów patrzą osoby, które mają już spore doświadczenie w jeździe. Jest przeznaczony do technicznej jazdy po nierównym terenie, w którym przeważają odcinki zjazdowe. Z reguły takie rowery są najdroższe, ponieważ po pierwsze, największe wymagania stawiane są ich jednostkom napędowym, a po drugie mają bardziej złożony układ techniczny widelca, amortyzatora i innych elementów mocujących.
Silnik elektryczny
Wybierając silnik, należy zwrócić uwagę na następujące cechy:
- Maksymalny moment obrotowy (mierzony w niutonometrach). Ten parametr jest najważniejszy w przypadku rowerów, które mają być używane w trudnym terenie. Wysoka wartość momentu obrotowego pozwoli pokonywać bardzo strome i technicznie trudne podjazdy i jest potrzebna, gdy warunkiem jest ostre przyspieszenie, szarpnięcie.
- Maksymalny poziom wsparcia (mierzony w %). Wyświetla, ile razy silnik może zwiększyć siłę pedałowania. Załóżmy na przykład, że pedałujesz pod górę z nachyleniem 8% z prędkością 8 km/h. Jeśli włączysz silnik do poziomu wspomagania 300%, to 300 watów mocy zostanie przekazane na tylne koło twojego roweru, co zwiększy prędkość do 16 km / h. W przypadku stromych podjazdów na ogół wymagane są wysokie poziomy wsparcia. W płaskim terenie są praktycznie bezużyteczne, ponieważ większość silników ma ograniczoną prędkość do 25 km / h, co można łatwo osiągnąć nawet przy poziomie wsparcia 50-100%.
Warto przeczytać
- 22 grudnia 2024
Górskie rowery elektryczne zdobywają coraz większą popularność, zarówno wśród amatorów, jak i doświadczonych rowerzystów w Polsce...
Czytaj dalej- 27 listopada 2024
W ostatnich latach elektryczne rowery górskie zyskały ogromną popularność na całym świecie, w tym również w Polsce. Świat rowerów górskich...
Czytaj dalej




















