Nawet najprostsze hamulce rowerowe, to ruchome i ocierające się części, które w efekcie niewłaściwej konserwacji i zaniedbań, mogą ulec awarii czy zużyciu.
Zewnętrzne oznaki, że hamulce roweru wymagają naprawy
Serwisowanie hamulców rowerowych, powinno odbywać się regularnie podczas sezonowej lub okresowej konserwacji wszystkich elementów roweru. Istnieją jednak pewne oznaki, które wskazują, że hamulce wymagają natychmiastowej pomocy.
- Gwałtowne pogorszenie siły hamowania, wydłużenie drogi hamowania. Przyczyny tego zjawiska mogą być różne - wnikanie wody lub brudu do strefy ściernej ( szczęka hamulcowa z felgą lub tarczą hamulcową), jej smarowanie olejami lub smarami, zużycie (ścieranie), uszkodzenie lub zniszczenie szczęki, starzenie się i stwardnienie gumy ciernej, naruszenie naciągu Bowdena napędu, nieszczelność przewodów hydraulicznych (dla hydraulicznych hamulców tarczowych). Zasadniczo przyczyny należy rozpatrywać indywidualnie dla każdego przypadku.
- Zaburzenie działania mechanizmów hamulcowych - hamulce są albo mocno dociśnięte i nie wracają do swojego pierwotnego ustawienia. Przyczyna tego jest oczywista: silne zanieczyszczenie, a najprawdopodobniej korozja w napędzie mechanizmu hamulcowego ( dźwignie obręczy lub zacisk obrotowy ).
- Pojawienie się różnych dźwięków wydawanych przez mechanizmy hamulcowe. Piszczenie to główne oznaki zbliżających się poważniejszych problemów z pogarszającą się skutecznością hamowania. Co zrobić, gdy piszczy hamulec szczękowy lub tarczowy, dlaczego w rowerze skrzypią i piszczą klocki hamulcowe? Przyczyną występowania takich dźwięków jest zanieczyszczenie mechanizmów i zużycie klocków.
Jak dbać o hamulce rowerowe?
Powinieneś opracować system czynności, które regularnie prowadzone, nie dopuszczą do wystąpienia problemów z działaniem hamulców.
- Oględziny. Kontroli powinien podlegać stopień zanieczyszczenia elementów układu hamulcowego, ich stan techniczny (obecność widocznych uszkodzeń), grubość okładzin ciernych oraz szczelina pary ciernej.
- Czyszczenie hamulców. Może być powierzchowne, z usunięciem przylegającego brudu i piasku lub głęboki, z demontażem całego mechanizmu hamulcowego, usunięciem brudu i rdzy, które przeszkadzają w bezawaryjnej pracy.
- Regulacja hamulca rowerowego. Hamulec szczękowy lub tarczowy w rowerze należy wyregulować według takich parametrów jak precyzyjna długości cięgna Bowdena (tzw. „podciąganie” hamulca), wielkość luzu w parach ciernych, regulacja prawidłowego ułożenia okładzin w hamulcach szczękowych, a także prawidłowy montaż dźwigni hamulca i ich docisku.
- Smarowanie ruchomych części i zespołów mechanizmów hamulcowych. Konieczność ich smarowania pojawia się z reguły podczas sezonowej konserwacji, po długotrwałym przechowywaniu, a także po wykryciu oczywistych uszkodzeń co do działania mechanizmów hamulcowych. Posmaruj ruchome części hamulców, na tyle jednak ostrożnie, aby nadmiar smarów nie dostał się na części pary ciernej.
Cechy pielęgnacji hydraulicznych hamulców tarczowych
Hydrauliczne hamulce tarczowe bardzo różnią się konstrukcją napędu od mechanicznych „linkowych”. Podstawą dbania o hydrauliczny układ napędowy jest jego szczelność. Chodzi przede wszystkim o sprawdzenie stanu uszczelek, ich terminowa wymiana, eliminacja wycieków płynu hamulcowego.
Regulacja hydraulicznego hamulca tarczowego w rowerze wymaga przestrzegania odpowiednich instrukcji. Położenie dźwigni hamulca i prześwitu szczęki w hydraulicznym mechanizmie zacisku są regulowane w przybliżeniu tak samo, jak w przypadku mechanicznych.
Częstotliwość konserwacji hamulców rowerowych
Kontrolę zewnętrzną należy przeprowadzać codziennie, przed wyprawą i po jej zakończeniu. Zakres i częstotliwość kolejnych czynności konserwacyjnych hamulców zależą od wyników codziennej kontroli.
Oczyszczanie powierzchni z brudu i piasku należy przeprowadzać w miarę potrzeb, w przypadku występowania widocznych zanieczyszczeń lub po pojawieniu się pierwszych odgłosów, zwłaszcza skrzypienia.
Dogłębne czyszczenie i mycie należy przeprowadzać po dłuższym okresie przechowywania roweru, w okresie przeglądów sezonowych (przed rozpoczęciem sezonu oraz po jego zakończeniu). Dokładne czyszczenie układu hamulcowego należy połączyć ze smarowaniem jego ruchomych części (z wyjątkiem samej pary ciernej).
Warto przeczytać
- 3 grudnia 2024
Pasjonaci rowerów elektrycznych, zwłaszcza tych przeznaczonych do jazdy po górskich szlakach, doskonale wiedzą, jak ważny jest wybór odpowiednich opon...
Czytaj dalej- 21 listopada 2024
Rower elektryczny górski to prawdziwa gratka dla miłośników jazdy po wymagających szlakach. Łączy w sobie dynamikę tradycyjnego roweru górskiego z...
Czytaj dalej



















