Jeśli myślisz o zakupie roweru, który będzie ci służył do pokonywania ścieżek leśnych czy podróży po Polsce, to rower trailowy jest dobrym rozwiązaniem. Na co zwrócić uwagę przy jego wyborze?

Materiał ramy

Rama to podstawa każdego roweru, więc porównanie materiałów to świetny punkt wyjścia do rozważań o wyborze roweru. Z wyjątkiem kilku marek, większość producentów wybiera tradycyjne ramy z aluminium i węgla. Ten ostatni jest bardziej pożądanym rozwiązaniem. Jest mocniejszy, lżejszy i sztywniejszy, ale mimo to ma kilka wad. Oprócz wyższej ceny węgiel nie ulegnie wgnieceniu. Przy odpowiednim uderzeniu we właściwym miejscu, może po prostu pęknąć. Z kolei aluminium ma tendencję do wyginania się zamiast pękania. Aluminium lepiej radzi sobie z uderzeniami drobnych kamieni, przedmiotów. Jest jednak cięższy. Niezależnie od tego, czy jedziesz po szutrowej drodze, czy na zjazdach, manewrowanie identycznym rowerem aluminiowym będzie wymagało więcej energii.

Tym, którzy kupują pierwszy rower lub planują jego wymianę w najbliższej przyszłości, polecam zaoszczędzić pieniądze, wybierając aluminiową ramę. Daje to czas na zdobycie doświadczenia w jeździe na tego typu rowerze. Z drugiej strony model z włókna węglowego będzie bardziej odpowiednią platformą do wszelkich innowacji.

Rozmiar koła

Jednym z najbardziej kontrowersyjnych tematów jest rozmiar kół. Jeśli kupowałeś swój rower kilka lat temu, prawdopodobnie jeździłeś na kołach 26”. W pewnym momencie ktoś zdecydował, że większe koła lepiej pokonują przeszkody. Przez kolejne kilka lat produkowano modele z 29-calowym kołem. Potem niektórzy uznali, że 29-calowe koła są trochę za duże i branża osiągnęła klasyczny kompromis polegający produkcji modeli z 27,5-calowymi obręczami. Koło 29-calowe zostało przyjęte z największym entuzjamem przez kolarzy przełajowych, którzy uznali, że ten rozmiar koła poprawił ich czasy wyścigów. Na drugim końcu są kolarze zjazdowi.

Według ekspertów jak wszystko inne, szerokość opon do rowerów górskich to kompromis. Dobrą wiadomością jest to, że opony są łatwe do wymiany, a większość kierowców wymienia opony wcześniej, niż się spodziewali. Jednak kupując rower na szlaki, zwróć uwagę na szerokość opon.

Najczęściej stosowane są opony o szerokości około 2,7–3,0. Te rowery mają komponenty zaprojektowane specjalnie z myślą o zwiększeniu rozmiaru, takie jak szersze obręcze i wsporniki siodełka. Opony w tej klasie trzymają przyczepność dzięki dodatkowej gumie stykającej się z podłożem. Większa objętość umożliwia również zastosowanie niższego ciśnienie powietrza bez narażania felg na niebezpieczeństwo, co zapewnia jeszcze większą przyczepność.

Teraz o wadach: przyczepność zwiększa opór toczenia, a dodatkowy ciężar obrotowy cięższej opony ma tendencję do spowalniania rowerzystów. Opony Plus mają również wyższe ścianki boczne, które utrudniają pokonywanie ostrych zakrętów.

Rower terenowy z oponami o standardowym rozmiarze będzie prawdopodobnie wyposażony w opony o szerokości 2,1-2,3 cala. Większość ram rowerowych pomieści opony do około 2,6 cala i nadal pozostaje tu niewielki prześwit na gromadzenie się błota.

Rodzaj roweru

Rowery trailowe to kategoria uniwersalna, a ilość modeli w tej klasie jest ogromna. Trendem, który staje się coraz bardziej powszechny, jest widelec o nieco większym skoku niż tylny amortyzator. Tańsze rowery trailowe z pełnym zawieszeniem mają konstrukcję zawieszenia z jednym przegubem ze względu na prostotę produkcji.

Hamulce

Nawet najbardziej podstawowe rowery terenowe powinny być wyposażone w hydrauliczne hamulce tarczowe, które w większości przypadków będą dość skuteczne. Hamulce do rowerów terenowych zazwyczaj mają zaciski z dwoma lub czterema tłokami. Tłoki ściskają klocki hamulcowe, aby spowolnić jazdę. Cztery zaciski będą bardziej skuteczne i wymagają mniejszego nacisku na dźwignię. Wadą jest zwiększona waga, ale według wielu ekspertów warto zainwestować w ten rodzaj hamulca.

Kolejną kwestią jest rozmiar wirnika. Większe wirniki zwiększą siłę hamowania. Typowy rower terenowy prawdopodobnie będzie miał przednią tarczę 180 mm w połączeniu z tylną 160 mm.

Warto przeczytać